Aké sacharidy poznáme?

0

Pomalé, zdravé sacharidy
Nachádzajú sa vo vyklíčených obilných zrnách, v kaši z mladého obilia, v hrubých ovsených vločkách, ale aj v surovom rozmliaždenom obilí, celozrnnom chlebe a všetkých druhoch zeleniny.

Stredne rýchle sacharidy
Sú v cestovinách z tvrdej pšenice, ryži Basmati a celozrnnej ryži, z ktorých sa škrob uvoľňuje len pomaly. Do tejto skupiny patrí napokon aj bežný cukor, ktorý používame v domácnosti.

Rýchle, nezdravé sacharidy
Patria sem škroby, ktoré sa skladajú výlučne z glukózy a zaraďujú sa medzi rýchle sacharidy. Nachádzajú sa v pekárskych výrobkoch z jemne vymletej múky, v uvarených zemiakoch, ako aj lúpanej ryži. Cukor zo škrobu sa rýchlo uvoľňuje a vyvoláva nežiaduco vysokú inzulínovú odozvu. K rýchlym sacharidom patrí aj hroznový cukor (z ovocia) a bežný cukor v tekutej forme, ktorý je napríklad v šťavách a limonádach.

 

Pozor na tekutý cukor!
Mimoriadne nehodný je taký cukor, ktorý sa dá piť – napríklad v ovocnej šťave, ovocnom nektáre, limonádach alebo sladených mliečnych nápojoch. Hoci práve rôzne ovocno-mliečne nápoje sa často propagujú ako dobré zájedky, cukor v tejto forme zaplaví tenké črevo. Stade sa rýchlo dostane do krvi a v pankrease vyvolá rozsiahle vyplavenie inzulínu. Z ovocných štiav, limonád a podobných výrobkov, ktoré sa konzumujú medzi hlavnými jedlami, priberajú už deti. Marmeláda na chlebe či šťava alebo ovocná príloha k müsli – to je v poriadku, pretože obilniny spomaľujú vyprázdňovanie žalúdka.

Share.

Leave A Reply