Prehnaná fyzická aktivita a spánok

0

Fyzická aktivita a spánok sa ovplyvňujú oboma smermi. Nedostatok spánku spôsobuje zníženú telesnú výkonnosť. Nekvalitný spánok funguje podobne, no je často ťažké ho odhaliť. Pritom príčinou nekvalitného spánku môže byť iný zdravotný (fyzický i psychický) problém.

Nedostatok fyzickej aktivity rozhodne vplýva na dĺžku i kvalitu spánku. Nedostatok pohybu spôsobuje malú telesnú únavu a vtedy, hoci “hlava” chce spať, telo nemá pocit únavy. Nadmerná fyzická aktivita môže mať veľmi negatívny vplyv na kvalitu spánku. Ľudské telo sa totiž na spánok pripravuje už 2-3 hodiny pred skutočným zaspávaním – je totiž synchronizované slnečným svetlom, a tak po západe slnka nastáva postupne telesný i duševný útlm. Ak tento útlm nerešpektujeme (napr. preto, že neskoro skončíme v práci a ideme o ôsmej-deviatej večer do fitka), nemôžeme očakávať, že spánok príde rýchlo a že budeme spať dostatočne hlboko.

So športom sa spája bohužiaľ i veľmi časté popíjanie stimulačných (tzv. energetických) nápojov. Po požití kofeínu a príbuzných látok telo v excitovanej forme vydrží len niekoľko minút až hodín, no metabolity stimulačných látok v organizme pretrvávajú i dlhodobo. Z toho dôvodu by sme mali jednak príjem týchto nápojov obmedziť (v drvivej väčšine aj tak obsahujú najmä obyčajný cukor) a rozhodne sa im vyhýbať po 17 hodine večer.

Za článok ďakujeme MUDr. Martinovi Kucharíkovi
- neurolog, www.ineurolog.sk

Share.

Leave A Reply