Tuk – dôležitá je kvalita aj množstvo

0

Tuky a oleje predstavujú energiu v koncentrovanej forme, preto ich treba používať uvážene.

• Pri kúpe mäsa si vyberajte chudšie kúsky: hydinu alebo chudé bravčové a hovädzie mäso či divinu. Pred kuchynskou prípravou treba z mäsa odstrániť kožu a viditeľné tukové okraje.

• Dnes už ani saláma nemusí byť tučná. Existujú aj chudé výrobky z morčacieho či hovädzieho mäsa, ktoré sú veľmi chutné.

• Ruky preč od vyprážania! Zemiakové hranolčeky či iné vyprážané potraviny by mali byť skôr výnimkou, lebo kombinácia sacharidov s tukmi je vždy veľmi nežiaduca. Keď už nemôže byť inak a musia byť hranolčeky, tak si ich upečte v rúre a bez tuku.

• Pri tepelnej úprave by ste mali nahradiť maslo a masť rastlinnými olejmi, napríklad repkovým alebo olivovým. Oleje lisované za studena sú zdravšie ako rafinované oleje. Majú výraznejšiu chuť, teda ich možno používať pomenej a celková chuť sa však zachová.

• Prichutenie pripravovaných pokrmov maslom či šľahačkou vôbec nie je potrebné. Fantastickú chuť vždy dodajú čerstvé bylinky či koreniny.

• Syry so zníženým obsahom tuku nie sú vhodné na zapekanie, lebo sa horšie topia ako tučnejšie varianty. Nákyp a podobné pokrmy však nemusia mať navrchu hrubú syrovú vrstvu. Keď syr veľmi najemno nastrúhame, budú menej tučné. Jemne nastrúhaný syr je na posýpku vhodnejší a stačí ho asi o tretinu menej, čo znamená menej tuku.

• Obľubujete sladké dezerty? Ani tých sa nemusíte zrieknuť. Večer si môžete dať najemno rozšľahaný krémovitý netučný tvaroh s umelým sladidlom a škoricou, ráno a napoludnie zasa pestrý ovocný šalát.

Share.

Leave A Reply