Voda a pitný režim

0

Voda je životne dôležitou tekutinou, ktorá tvorí 55-60% nášho tela (u dospelého človeka). Jej obsah v našom tele závisí na mnohých faktoroch, a to hlavne na veku a pohlaví. Pri novorodencoch je to dokonca 70-80%. Voda sa však z nášho tela každým dňom stráca, a preto je jej dopĺňanie veľmi dôležité. Dospelý človek by mal vypiť 20-40ml tekutín na 1kg telesnej hmotnosti, čo je denne cca 2-3 litre.

Pri väčšej telesnej námahe, ako je cvičenie, vykonávanie rôznych športov či pohybových aktivít je samozrejme potrebné zabezpečiť väčší prísun tekutín, niekedy dokonca až 5 litrov denne.  Na zvýšení prísun vody by sme si mali dať pozor aj pri prísune potravín s vyšším obsahom soli, pri strave bohatej na proteíny, v teplých letných mesiacoch (celkovo pri vyššej teplote) a vtedy, keď sa necítime dobre – napr. vysoká teplota, zvracanie a pod.

Voda má v našom tele niekoľko dôležitých funkcií. Okrem iného je súčasťou našich buniek, ktoré môžu svoju funkciu plniť iba s dostatočným množstvom vody, rozpúšťa zložky, ktoré sú dôležité pre naše telo, je nositeľom výživných látok a tiež slúži ako ochladzovací nástroj a vyrovnáva teplotu tela. Nedostatok vody môže spôsobiť únavu, vyčerpanie, zrýchlenie pulzu, zvýšenie teploty a samozrejme smäd. Pociťovanie smädu je teda varovným signálom, že niečo nie je v poriadku. Preto treba piť priebežne a nie až vtedy, keď sme smädný.

Prísun tekutín by mal byť zabezpečený v menších dávkach rozložených rovnomerne počas celého dňa. Nepite naraz veľké množstvo vody, zbytočne iba zaťažíte organizmus. Organizmus si nevie vytvoriť zásobáreň vody, a preto nadbytočná voda, ktorú organizmus v danom momente nevie využiť, organizmom iba prejde. Najviac vody sa snažte prijať hlavne do 15.tej hodiny, kedy ju vie organizmus najlepšie spracovať.

Dôležité je prijať tekutiny hneď ráno. V noci totiž tekutiny neprijímame, a preto je ich prísun v tomto čase dôležitý.  Navyše ak zvyknete ráno piť kávu, mali by ste vypiť o to viac tekutín, keďže káva je močopudná. Pri výbere tekutín by ste sa mali zamerať hlavne na vodu, nesladené ovocné a bylinkové šťavy. Vhodné sú tiež prírodné stolové vody  a ľahké minerálne vody s vyrovnaným obsahom minerálnych vôd do 500 miligramov na liter.  Káva, čierny čaj, alkohol do pitného režimu nepatria. Taktiež ani mlieko a mliečne nápoje.  Piť sa neodporúča ani tesne pred jedlom, ani počas jedla ani hneď po jedle. Najlepšie je piť približne pol hodinu pred jedlom alebo pol hodinu po jedle.

Share.

Leave A Reply